Thursday, January 19, 2012

Saat bila sendiri

In the name of Allah, the most Gracious, Most Merciful

Cuti semester baru bermula. 2 hari lepas. Flight hari Ahad. Ada lima hari sebelum berjumpa bonda dan ayahanda. Dan, ada 8 hari sebelum memulakan latihan retail pharmacy. Rumah sewa jadi kosong, tak berpenghuni saat ini. Teman-teman sepejuangan telah kembali ke rumah masing-masing. Hanya ditemani sebuah laptop dan sebuah TV. Nasib baik. Tak lah terlalu sunyi. Dalam ketenangan yang ingin saya tunjukkan di sini, saya sebenarnya seorang yang penakut. Saya ajak seorang teman untuk menemani saya malam ini. Kasihan pada dia, demam dan batuk. Terima kasih, pada awak yang sudi menemani seorang penakut seperti saya.

Sebelum kedatangan teman saya itu, TV saya buka dengan volume yang agak kuat. Lampu rumah dipasang sebanyaknya. Baru terasa rumah ini `berisi` sedikit. Kurang perasaan takut yang mengacau hati. Ya, saya seorang penakut. Penakut kepada sendirian. Penakut kepada sunyi, penakut kepada sepi. Saya takut bersendirian di dunia. Saat itu baru saya tahu, bukan mudah untuk menjadi yatimpiatu, tanpa saudara dan hanya berharap pada diri sendiri untuk meneruskan kelangsungan hidup. Padahal saya baru beberapa jam berseorangan, saya sudah jadi sedih dan cengeng. Betapa lemahnya jiwa manusia saya. Betapa tidak kuat semangat juang saya. Sehingga saya terlupa saya tidak sendirian di sini. Allah ada. Allah di sisi. 

Pada saat saya menaip entri ini, hati saya masih lagi rawan. Namun, saya tahu Allah ingin memberi peringatan pada saya. Bahawa hidup saya pada suatu ketika nanti akan bersendiri juga. Insan yang disayangi akan berlalu pergi. Saya tahu itu. Moga hati saya cepat terubat dengan muhasabah diri. Awak bukanlah orang yang malang yang tiada sesiapa ambil peduli. Ramai lagi yang sendiri tanpa sesiapa menemani. Tapi hati mereka penuh kekuatan mencari Tuhan yang Suci. Siapa awak yang lemah dan hina ini??

No comments:

Post a Comment