Tuesday, January 10, 2012

Misi Mencari Tuhan

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

`Hati tu, bukan manusia yang pegang. Tapi Allah yang pegang.` - Hlovate. Ayat ni sampai sekarang aku ingat. Cukup terkesan. Mendalam sekali. Mungkin jiwa seni aku yang mempengaruhi juga sedikit sebanyak. Mungkin juga ayat ni berkait-sambung dengan hati aku sendiri. Hati aku rapuh, tak teguh. Aku sebelumnya, terumbang-ambing dalam menjadi seorang insan yang kamil.Ah, bukan saja sebelumnya, bahkan kini mungkin. 

Zahirnya, aku mengaku Allah itu Tuhan ku yang satu. Nabi Muhammad SAW itu pemimpin ku. AlQuran itu panduan hidupku. Tapi, ada yang hilang disebalik kepercayaan ku itu. RASA. Ya, rasa dalam hati. Rasa yang menjadi satu pemangkin kepada aku untuk mencari lebih daripada kepercayaan yang aku pegang selama ini. Makna Allah SWT, Rasulullah, AlQuran, dan ISLAM dalam hidup ku. 

Sampai suatu ketika, aku dalam kesempitan dan tiada tempat untuk aku mengadu dan melepasakan beban, hati ni menyebut-nyebut nama-nama muliaNYA. Padahal, dalam senang, aku melupakanNYA. Betapa khilafnya aku! Ketika itu, Allah hantarkan seseorang yang tidak aku kenali kepadaku. Seolah-olah petanda bahawa DIA sentiasa bersamaku, aku tidak berseorangan dalam kesempitan ini. Bukan sekali, bahkan berkali-kali aku diberikan kemudahan! Hati jadi hiba bila mengenangkan betapa ARRAHIM nya Tuhan ku yang satu. Tuhan yang aku hanya ingat ketika berduka. Yang jarang diingat ketika gembira. 

Ketika itu, aku tahu, hati aku jauh, tidak bercahaya, kelam. Kotor juga barangkali. Hati yang telah 21 tahun di jalani ini, aku tidak tahu bagaimana harus meledani hati ini agar kembali kepadaNYA dalam keadaan bersih dan suci. Maka aku sedang menjalani satu misi ini. Misi yang barangkali tiada penghujungnya. Misi aku dalam mencari Tuhan ku yang satu. Doakan aku menemui Penciptaku, Pencipta kalian dan seluruh isi alam dengan sebenar-benar hamba.

Assalamualaikum

 

No comments:

Post a Comment