Thursday, January 10, 2013

Kisah I

Aku seorang yang sangat random bila berbual.
Aku teringat satu perbualan yang memang terbit secara random dari aku
Perbualan aku bersama ayah

"Ayah, ayah. Ayah tahu tak, petroleum dan gas asli dalam tanah ni sebenarnya terbentuk dari reputan-reputan dinasor dan makhluk zaman dahulu kala?"

*Ayah hanya senyum dan mengiyakan*
Dan aku teruskan berbicara

"Dari tulang-tulang orang-orang yang telah mati jutaan tahun pun boleh menjadi petroleum"

*Ayah menoleh dan tersenyum lagi. Kali ini ayah bersuara*

"Kalau kereta gunakan minyak petroleum, tulang-tulang tu semua dalam kereta kita la ye?"

Terus aku terkedu. Dan aku juga tersenyum. Diam.




Sesungguhnya, Surah Qaf Ayat 4 menjemput kembali kisah ini dalam jiwa ku.

"(Apa yang mereka katakan itu tidaklah benar, kerana) Kami sedia mengetahui apa yang dimakan oleh bumi sedikit demi sedikit dari (tubuh orang mati) mereka, serta ada di sisi Kami sebuah Kitab yang menyimpan (catatan segala perkara yang berlaku)."


Entah, aku mentafsirnya begitu. 



No comments:

Post a Comment