Thursday, February 23, 2012

Yang lemah

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Tadi, aku baru menjenguk page facebook `Ex-Muslim` dan seangkatan lagi. Aku baca satu persatu. Pada setiap persoalan dan penyataan yang keluar, ada rasa bertingkah dalam hati. Sakit hati, geram dan kecewa. Tapi, aku hanya mampu membaca. Aku tidak mampu membalas kata-kata berbaur penghinaan mereka. Aku tidak menegakkan agama aku! Mana aku ketika itu? Mana Islam yang aku bawa sepanjang hidup ini? Mana pegangan aku? Mana kekuatan iman aku? Mana ilmu aku?

Akhirnya, aku kesini mempersoalkan kredibiliti aku sebagai seorang muslim. Dalam aku kecewa dengan mereka, aku lebih kecewa dengan diri sendiri. Mereka berani mempersoalkan itu dan ini. Tapi dalam beratus ribu umat Islam di Malaysia, hanya satu dua orang yang berani membidas. Aku hanya bersembunyi di ruang gelap.

Aku Islam yang lemah iman, lemah daya tahan jiwa. Aku Islam yang tidak berani menegakkan agamanya sendiri.  

 

No comments:

Post a Comment